Wenen - Fietsen naar Schonbrunn

12 september 2018 - Wenen, Oostenrijk

En na een eerste heerlijke dag Wenen, besluiten we dag 2 naar Schonbrunn te fietsen, net aan de rand van de stad. Dit is het zomerpaleis van de Habsburgers en de plek waar Sisi en Franz Jozef graag vertoefden. Het is een leuk fietstochtje. Af en toe een lichte hellinghoek, maar een leuk stukje door de stad.

Eerst maar eens 'n ontbijtje scoren. Dit keer eens geen ontbijt bij het hotel geboekt. We besluiten een supermarkt te zoeken en daar wat ontbijtspul te halen. Gisterenavond bij de heuriger kregen we niet 1 maar 2 grote wiener schnitzels. Dat was zo veel te veel dat we er één mee hebben gekregen van de ober. In aluminiumfolie. Daardoor vanmorgen dus ontbijt met een schnitzel en wat broodjes uit de super, een yoghurtje en een salade op een bankje in de stad. Nog nooit zo lekker ontbeten natuurlijk.

Daarna richting Schonbrunn. Want het is inmiddels alweer een uur verder. We zitten zo lekker op dat bankje.... Bijna bij het zomerpaleis van de Habsburgers aangekomen  fietsen we door een mooi park. We besluiten even te gaan zitten en een nectarine te eten. Weer een uur verder.

Om een uur of 13:00 komen we eindelijk bij de ingang van het paleis aan. We nemen de Tour waarbij je 30 vertrekken ziet. Het is een interessante trip. We leren veel over de familie. Waar het zo het lijkt veelal draait om regels, gebruiken, het hofceremonieel, bloedlijn. Super interessant, dat wel. Wel heel sneu hoe niemand eigenlijk echt gelukkig was. Behalve Maria Theresia. Eén vd weinigen die trouwde met de liefde van haar leven. En daarnaast als eerste vrouw het keizerrijk leidde. En van haar eigen 7 dochters, slechts 1 dochter laat trouwen met de liefde van haar leven. De overige huwelijkt ze uit om het geld in de familie te behouden.... Bijzonder verhaal. Dat wel.

Na de tour in het paleis hebben we uiteraard nog uren rondgestruind in de tuinen van het paleis. Erg mooi allemaal. Heerlijk in de zon zitten. Het weer is fantastisch.

's avonds eten we bij een Japanner met buffet en grillplaat.

Morgen gaan we richting het huis in Oostenrijk (Glanz, Feriendorf) waar we 9 dagen zullen verblijven en wat van de familie van John uit Volendam is. Daar hebben we veel zin in. Maar we zijn nog niet in het Prater park geweest. Gaan we daar nog even heen of zijn we kapot..... Ahja. We zijn er nu. Dus besluiten we met fiets en al het Prater in te fietsen. We staan allebei versteld. Dachten dat het een paar (kermis) attracties zijn. Maar het is een heel groot park. Met heeel veel attracties. We fietsen er dus doorheen. En dat is superleuk om te doen. John pakt nog een attractie. En we eten nog een ijsje. Het was wederom een keigoede dag. Wat is het leven prachtig!

1. Nes:
    13 september 2018
    Heerlijk, zit weer mee te genieten met jullie. Echt een hoop te Zien daar! Wel ook even chillen als jullie bij het vakantiehuis zijn 😛