Kroatië dl 2 - 2023

28 september 2023 - Zagreb, Kroatië

Gestart dus met een paar dagen Zagreb. We logeren uiteindelijk even buiten de stad, waar we kozen voor een prachtig hotel in de bergen en bossen, met frisse lucht en ruimte om te spelen voor Lilly na een dag vol indrukken. Dit is een schot in de roos. Al op de dag van aankomst en na het ophalen vd huurauto besluiten we ipv direct de stad in te gaan lekker ontspannen eerst naar het hotel te gaan en daarna wel te zien wat er op ons pad komt. Het is onze aankomstdag warm, wel een graad of 29. In het hotel zijn we zo blij met de verkoeling van de berg3n dat we besluiten daar te blijven en daar wat rond te rijden en lekker wat te eten.en drinken. We genieten van een bbq bij een Kroatisch tentje aan de weg en proberen hier wat van de lokale getranke. We spelen lekker in het bos en eten laat nog wat in het restaurant van het hotel. We reserveren alvast de fietsen voor morgen in de stad. Met zitje voor Lill'. Het is een fijne relaxte aankomstdag. Morgen vroeg op pad voor een dag vol fietswerk.

Het dagje fietsen in Zagreb verliep anders dan we dachten. We zouden er om 0945 moeten zijn. Echter waren we wat te laat, waardoor we de fietsen vanaf 1230 konden ophalen. Dat was wat ons betreft prima, dan eerst eveb een rondje lopen op het grote plein, de sfeer opsnuiven en wat lunchen. Toen we de fietsen op hadden gehaald zou het plan zijn, eerst een klein rondje oude stad en daarna lekker naar een groot park, waar ook een Zoo was. Aangezien je in Zagreb voornamelijk op de stoep moest fietsen was het een bijzonder leuke maar ook intensieve tocht doordat je de hele tijd op je qui vive bent, waardoor we pas rond 1430 richting stadspark gingen en toen viel Lilly achterop in slaap. In Nederland zouden we door de stevigheid van het zit je gewoon doorfietsen, maar dat was nu lastig want het zitje kon maximaal 18 kg hebben en Lilly weegt precies 18, dus voelde het behoorlijk gammel. Daarnaast moest ze een helmpje op waardoor haar hoofdje ook van hot naar her werd gegooid. Dan maar een stopje maken in een ander park. Nog even via de supermarkt voor een koel drankje voor ons. Eenmaal in het park slaapt Lilly nog zo een uur. Toen was het ineens al 1545 en was naar de dierentuin gaan toch wel wat laat. We besluiten dan om de stad lekker door te fietsen en her en der te stoppen. We pikken wat mooie gebouwen mee uit de Habsburger tijd. Deze gebouwen diebperiode maken de stad mooi. Verder wel veel grijzig. Terwijl de begroeimg, bomen, groen, etc) bijzonder aanwezig zijn. Lekker in ehy wildeweg fietsen dus. Een hapje eten, ijsje doen. Het is een heerlijke middag en avond. We leveren rond 20 uur de fietsen in en besluiten op weg naar huis een leuk restaurantje te scoren. We vinden een heel leuk plekje, aan de kant van de weg. Waar we luxe buiten onder een open huisje maar met dak buiten kunnen eten. We eten een lokaal stoofpotje en een Gordon bleu van enorm formaat, allebei bijzonder smakelijk. Het was een goede dag! Morgen rustig opstaan, ontbijten, nog een stukje stad en dan richting kust!

1. Larissa:
    29 september 2023
    YaY een travel update! En wat een leuke foto’s 🥰 het ziet er heerlijk gemoedelijk uit 💛