Laatste dagen Bangkok

13 juni 2014 - Bangkok, Thailand

Onze laatste dgn zullen wij in Bangkok doorbrengen. Wij willen nog heel graag een aantal dingen bezoeken. De wijk Patpong met zijn bekende avondmarkt. En tevens wacht het Koninklijk Paleis nog op ons. Evenwel zouden wij de skyline van Bangkok by night nog willen ervaren en een aantal Whats bezoeken.... Kijken wat er nog van komt.

John heeft eerder in Bangkok een pak aan laten meten bij een zaak die in de luxere wijken van Bangkok ligt en waar vooral rijke Thai-en en de regering te vinden is. Het is tevens de buurt waar de Koning en Koningin van Thailand hun optrekje hebben en ook daadwerkelijk wonen. Leuk en weer totaal wat anders om te zien, deze area. Het pak van John (colbert +blouse) zijn klaar. Er is al een 1e fitting geweest en we gaan nog voor een 2e fitting, evt kan er wederom wat worden aangepast.

Het koninklijk Paleis is prachtig voor zover we dat kunnen zien. En we zijn uiteindelijk niet eens echt binnen geweest. Wel op weg en door de poorten en uiteraard met de goede intenties. Lies een lange broek, John een sarong, speciaal aangeschaft, over zijn korte broek, schouders bedekt, allemaal uit respect voor de heilige Buddha. Was t nog niet goed. Een sarong was voor vrouwen en de armen bedekken mocht alleen bij aanschaf van desbetreffende en door hun vastgestelde merchandise ( je kon wel hun sarongs en t shirts kopen). Indonesië, een zwaar moslimland, staat het wel toe dat de man een sarong draagt bij betreden van een tempel, Thailand, met het vrije boedisme niet. Heel apart allemaal. Tevens was de entreeprijs belachelijk hoog. Geen enkele Thai kan hier naar toe van het maandloon dat men hier verdient. Door het groot aantal Buddha's en tempels en ander goudkleurige heilige grond dat wij al in Thailand hebben mogen zien, besluiten we dan ook lekker niet naar binnen te gaan. Uit principe. Er is nog zat te doen en te zien.

We rijden de stad door met een tuktuk en bezoeken het Lumphini park dat Rama VI de 6e koning van Thailand, heeft laten bouwen. Overigens zijn er op vele plekken in Bangkok paleizen neergezet door de heersende koningen. Elke koning heeft een paleis laten bouwen, naar eigen smaak. Ook de straten en bruggen en eigenlijk zo'n beetje alles in Bangkok heeft wel iets te maken met het koningshuis. De Thai-en aanbidden de Koning en Koningin. Een grap hierover wordt door niemand gewaardeerd. Maar ook echt niet. Overal grote afbeeldingen waarop zij zijn afgebeeld. En dan dus alle paleizen, bruggen, pleinen, straatnamen en altaars. Lang leve de koning, Driewerf hoezee.

De avonden willen wij gebruiken om te slenteren op de nightbazaar en te genieten van heerlijk eten en het bekijken van mensen op o.a. Khao San Road, the backpackers street, het hoogste gebouw van Bangkok te bezoeken en wellicht om de prachtige skyline te zien. De allerlaatste avond besluiten we een dinnercruise over de bekende Chao Phraya river te genieten. Inclusief varen langs de must sees, uitgebreid aanbod aan Thaise lekkernijen in de vorm van een dinner, Thaise dansers en danseressen en Bangkok by night. Zal mij benieuwen of t wat is....; )

Alles bij elkaar was het een mooie en heel bijzondere reis. Veel gezien, veel ervaren. Warm, afgewisseld met extreme regenbuien die na een uurtje weer over waren. Opnieuw een vakantie om nooit te vergeten.

Morgen in ons eigen bedje slapen is natuurlijk ook weer heel erg fijn.....