Van Salzburg naar Wenen

10 september 2018 - Wenen, Oostenrijk

En dan vertrekken we weer uit Salzburg. Op naar de volgende plek: Vienna. Van Salzburg naar Wenen is het ongeveer 2 en een half uur rijden. Dat valt mee. Onderweg uiteraard een prachtige route door het landschap van de deelstaten van Salzburg en Opper-Oostenrijk, waar Wenen ligt.

In Wenen hebben we een hotel uitgekozen, wat gerund wordt door vluchtelingen: het Magdas hotel. Het is een sociaal initiatief maar is tevens een leuk en hip hotel en goed betaalbaar. Mooie grote tuin, met heel veel gezellige hoekjes. Het hotel is enkele jaren geleden opgezet voor en door vluchtelingen en ligt naast het Prater park. Perfecte locatie dus. Wij huren ook in Wenen weer fietsen. Het hotel heeft fantastische fietsen, die we gelijk na. Aankomst huren. Naar het centrum is het ongeveer 10 a 15 minuten fietsen, maar vooral omdat je mee moet in het drukke verkeer en bijbehorende stoplichten. Qua afstand is het ca. 6 kilometer. Eenmaal op de fiets begint het hard te regenen. Teruggaan? Welnee. Het is warm en prima weer. Even schuilen bij een stortbui en daarna weer door.

Midden in de stad aangekomen besluiten we door de stad te fietsen langs de bekende bezienswaardigheden. We lunchen ergens op 'n mooi pleintje. Zien de Hofburg, waar de familie Habsburg ten tijde van het Keizerrijk woonden. We fietsen langs de prachtige bibliotheek, de opera, verschillende mooie pleinen, langs de Habsburgers Spaanse paardeijschool en langs het Sisi. Museum. Wenen is een prachtige stad. Weten nu al. Dat we hier naar toe terug zullen gaan.

`s avonds eten we bij een Heuriger. Een echte Oostenrijkse tent met een echte biergarten (overdekte gezellige tuin). In de Heurigers, die aan de rand vd stad te vinden zijn, hebben ze een wijngaard die bij het etablissement hoort en waar elke heuriger zijn eigen wijn verbouwd. In september en oktober is er een speciale jonge wijn (Sturm) nog niet helemaal uitgegist, daardoor lichter en nog enigszins bruisend. Het is heerlijk en specifiek uit Oostenrijk. Uiteraard hoort hier een wiener schnitzel bij. Moe maar voldaan fietsen we savonds laat terug nr het hotel. Morgen weer een mooie in Wenen dag!

1. E. Keur:
    10 september 2018
    Als ik het lees, is het net of ik er ook weer ben. Goed gedaan.
  2. Babette:
    12 september 2018
    Whauw, wat leuk, wat mooi en wat interessant. Zo leuk om lekker mee te reizen!